Вигоди АЕО
Які вигоди надає підприємству авторизація АЕО?
Авторизація АЕО дозволяє економити час, гроші та ресурси підприємства!
Підприємство, яке отримало авторизацію АЕО, може користуватися перевагами. Використання переваг дозволить підприємству:
- зекономити час та зменшити витрати, пов'язані з використанням митних формальностей;
- підвищити рівень митних послуг, що надаються:
- покращити репутацію та збільшити можливості у пошуку контрагентів;
- оптимізувати та переглянути процедури внутрішнього контролю та безпеки;
- покращити взаємодію з іншими державними органами.
Наявність у підприємства авторизації АЕО-С значно спростить та прискорить процедуру отримання ним авторизацій на застосування спрощень – надання авторизацій здійснюється у строк, що не перевищує 20 днів, без проведення оцінки відповідності підприємства критеріям та/або умовам.
<b>Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності також можуть отримувати окремі авторизації на застосування спрощень без оформлення авторизацій АЕО-Б та АЕО-С.</b>
Перелік таких переваг залежить від типу авторизації АЕО, отриманого підприємством.
АЕО-С
- виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення в першочерговому порядку;
- зниження автоматизованою системою митного оформлення ступеня ризику для визначення переліку митних формальностей під час здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення;
- використання спеціально визначеної (за наявності) смуги руху в пункті пропуску через державний кордон України для переміщення автомобільних транспортних засобів комерційного призначення;
- використання національного логотипа АЕО.
АЕО-Б
- отримання повідомлення митного органу про те, що відповідні товари і транспортні засоби комерційного призначення на основі результатів аналізу ризиків за загальною декларацією прибуття обрано для проведення митного огляду в пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України до моменту їх переміщення через митний кордон України;
- виконання митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення в першочерговому порядку;
- зниження автоматизованою системою митного оформлення ступеня ризику для визначення переліку митних формальностей під час здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення;
- використання спеціально визначеної (за наявності) смуги руху в пункті пропуску через державний кордон України для переміщення автомобільних транспортних засобів комерційного призначення;
- використання національного логотипа АЕО.
На відміну від підприємств, які отримали авторизацію АЕО-С, підприємства з авторизацією АЕО-Б зможуть отримувати переваги на підставі міжнародних угод про взаємовизначення в інших країнах.
Які «непрямі» вигоди можуть отримувати AEO, окрім названих?
- покращена безпека продукції на 38% завдяки зменшенню крадіжок та втрат;
- покращене управління запасами на 14% за рахунок зменшення надлишкових процедур інвентаризації, обліку тощо;
- збільшення на 12% своєчасного повідомлення про доставку;
- 50% збільшення доступу до видимості та прозорості даних ланцюга постачання товарів та 30% збільшення своєчасності інформації про рух товарів;
- збільшення швидкості постачання за рахунок скорочення часу на транзитні переміщення на 29% та скорочення часу на остаточну доставку на 28%;
- вищий рівень відповідності вимогам споживачів - зменшення кількості скарг споживачів на 26% та збільшення кількості нових клієнтів на 20%.
за результатами досліджень в країнах, де програми АЕО вже запроваджені тривалий час, зокрема у США *
Які спрощення може отримати підприємство?
- загальна гарантія;
- загальна гарантія із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50 відсотків;
- загальна гарантія із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 70 відсотків;
- звільнення від гарантії;
- самостійне накладання пломб спеціального типу;
- процедура спрощеного декларування;
- процедура випуску за місцезнаходженням.
Отримати АЕО
КРОК 1. ОБРАТИ ТИП АВТОРИЗАЦІЇ
Ви самостійно обираєте вид спрощення, яким підприємство збирається користуватися:
- загальна гарантія;
- загальна гарантія із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50 відсотків;
- загальна гарантія із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 70 відсотків;
- звільнення від гарантії;
- самостійне накладання пломб спеціального типу;
- процедура спрощеного декларування;
- процедура випуску за місцезнаходженням;
- статус авторизованого вантажовідправника МДП;
- статус авторизованого вантажоодержувача МДП.
- Передбачає передовсім аналіз підприємством власних внутрішніх процесів та процедур для визначення можливості відповідати критеріям та/або умовам надання авторизації на застосування спрощення — залежно від обраного виду спрощення.
- На цьому етапі підприємство здійснює найбільшу роботу, оскільки потрібно, щонайменше, проаналізувати діяльність з точки зору (1) наявності/відсутності будь-яких порушень законодавства ключовими особами підприємства, (2) правильності ведення бухгалтерського обліку, а також обліку комерційної та транспортної (за наявності) документації і (3) фінансового стану підприємства.
- Важливо також звернути увагу на наявність інструкцій, порядків, настанов, інформаційних листів тощо, у яких задокументовано запроваджені на підприємстві відповідні процеси та процедури. У разі необхідності забезпечити внесення змін до таких інструкцій, порядків, настанов, інформаційних листів тощо, які засвідчують, що на підприємстві запроваджено відповідні внутрішні процедури.
- Для того, щоб було простіше зробити такий внутрішній аналіз, радимо використовувати анкету самооцінки, попередньо ознайомившись із поясненням до неї, а також з алгоритмом оцінки відповідності, який є базовим документом для митних органів під час перевірки підприємства на відповідність критеріям та/або умовам надання авторизації на застосування спрощень.
- Підготовчий етап, залежно від специфіки, масштабів діяльності та ролі підприємства у міжнародному ланцюзі постачання товарів, може зайняти до декількох місяців.
- Якщо підготовчий етап здійснено, то цей вже не забере багато часу. По суті, заява – це декілька аркушів з базовою інформацією про підприємство (назва, адреса тощо), виду спрощення та умов його застосування. До заяви додається анкета самооцінки, яку підприємство начисто заповнює після проведення внутрішнього аналізу своїх процедур. Це доволі великий документ на 36 сторінок (+ відповіді на запитання анкети самооцінки, надані підприємством, можуть зайняти ще стільки ж, або й більше).
- Разом із заявою та анкетою самооцінки до Держмитслужби подаються розрахунок базової суми загальної гарантії або звільнення від гарантії – для отримання авторизації на застосування спрощень «загальна гарантія» (у тому числі із зменшенням розміру забезпечення базової суми на 50 або 70 відсотків) або «звільнення від гарантії»; документ, що підтверджує відповідність пломб спеціального типу встановленим характеристикам та технічним специфікаціям - для отримання авторизацій на застосування спрощення «самостійне накладення пломб спеціального типу».
- Ще раз зверніть увагу, що анкету необхідно заповнювати, прочитавши попередньо пояснення до неї, а також враховуючи алгоритм оцінки відповідності, яким користуватимуться митні органи під час перевірки.
- Документи подаються до Держмитслужби в електронній формі або в паперовій формі.
- Після отримання документів від Вас Держмитслужба розпочне їх попередній розгляд, який триватиме до 15 днів. У разі, якщо підстав для відмови в проведенні оцінки, передбачених ч.7 ст.195 Митного кодексу України, немає, розпочинається етап проведення оцінки відповідності.
КРОК 4. ОЦІНКА ВІДПОВІДНОСТІ
- Оцінку відповідності проводить Комісія з оцінки відповідності. Вона формується з посадових осіб митних органів (здебільшого з представників Держмитслужби) у відповідності з Порядком проведення оцінки відповідності. Склад Комісії затверджується наказом Держмитслужби. Копію Наказу Ви безумовно отримаєте. Оцінка відповідності триває до 120 днів. У разі наявності у підприємства авторизації АЕО оцінка відповідності триває до 15 днів. Якщо виявляться невідповідності під час оцінки, Держмитслужба проінформує Вас про це. При цьому, для того, щоб усунути виявлені невідповідності, за Вашим зверненням Держмитслужба може збільшити термін оцінки.
- Комісія з оцінки відповідності буде здійснювати перевірку відповідності підприємства критеріям та/або умовам надання авторизації з використанням алгоритму оцінки відповідності. Її завданням буде отримати відповіді на ті питання, які зазначені в алгоритмі. Отримання відповідей на окремі питання (або підтвердження наданої Вами в анкеті самооцінки інформації), вимагатиме від Комісії проведення тестових перевірок операцій, або запитів на внутрішні документи (інструкції, порядки, настанови, інформаційні листи тощо, — які фіксують відповідні процедури, запроваджені на підприємстві), відвідування приміщень та об’єктів підприємства тощо. За результатами оцінювання, за кожним критерієм та/або умовою надання авторизації виставляється оцінка “відповідає” або “не відповідає”.
- Оцінка “відповідає” за певним критерієм та/або умовою надання авторизації на застосування спрощення виставляється, якщо на всі контрольні питання, визначені відповідним розділом алгоритму оцінки відповідності, надано відповідь “так” та/або “не застосовується” (з огляду на роль підприємства в міжнародному ланцюзі постачання товарів та специфіку діяльності підприємства). В інших випадках за таким критерієм виставляється оцінка “не відповідає”.
КРОК 5. ОТРИМАТИ АВТОРИЗАЦІЮ
- Підприємство, яке успішно пройшло процедуру оцінки відповідності, отримує авторизацію на застосування спрощення. Про це Держмитслужба повідомляє шляхом направлення підприємству копії відповідного наказу та заповненої авторизації на застосування відповідного спрощення.
- Після отримання авторизації підприємство має право застосовувати відповідне спрощення.
Загальна гарантія
(ст. 312-1 МКУ):
- «Дотримання вимог законодавства»
- «Забезпечення стандартів компетенції» АБО регулярно виступати декларантом (протягом попередніх 12 місяців митними органами здійснено митне оформлення не менше 50 митних декларацій для поміщення товарів у митні режими).
Загальна гарантія 50 відсотків (ст. 312-1 МКУ):
- «Дотримання вимог законодавства»
- «Належна система ведення бух. обліку» (Частково*)
- «Стійкий фінансовий стан»
- «Забезпечення стандартів компетенції» АБО регулярно виступати декларантом (протягом попередніх 12 місяців митними органами здійснено митне оформлення не менше 50 митних декларацій для поміщення товарів у митні режими).
Загальна гарантія 70 відсотків (ст. 312-1 МКУ):
- «Дотримання вимог законодавства»
- «Належна система ведення бух. обліку» (Частково+*)
- «Стійкий фінансовий стан»
- «Забезпечення стандартів компетенції» АБО регулярно виступати декларантом (протягом попередніх 12 місяців митними органами здійснено митне оформлення не менше 50 митних декларацій для поміщення товарів у митні режими).
Звільнення від гарантії (ст. 312-1 МКУ):
- «Дотримання вимог законодавства»
- «Належна система ведення бух. обліку»
- «Стійкий фінансовий стан»
- «Забезпечення стандартів компетенції» АБО регулярно виступати декларантом (протягом попередніх 12 місяців митними органами здійснено митне оформлення не менше 50 митних декларацій для поміщення товарів у митні режими).
Процедура випуску за місцезнаходженням (ст. 249-1 МКУ):
- «Дотримання вимог законодавства»
- «Належна система ведення бух. обліку»
- «Забезпечення стандартів компетенції»
Процедура спрощеного декларування (ст. 260-1 МКУ):
- «Дотримання вимог законодавства»
- «Належна система ведення бух. обліку»
- «Забезпечення стандартів компетенції»
Самостійне накладення пломб (ст. 326-1 МКУ):
- «Дотримання вимог законодавства»
- «Належна система ведення бух. обліку»
- «Забезпечення стандартів компетенції»
- Система обліку підприємства відповідає основним принципам бухгалтерського обліку та фінансової звітності в Україні;
- Система обліку підприємства забезпечує фіксування у хронологічному порядку всіх господарських операцій, що дає змогу митним органам прослідкувати факт реєстрації господарської операції від її виникнення в первинному обліковому документі та до внесення такої операції до відповідних облікових та/або звітних документів, а також перевірити правильність та достовірність облікових записів шляхом вивчення послідовності зафіксованих фактів здійснення господарських операцій.
- Організаційно-штатна структура підприємства, впроваджені на ньому процедури щодо прийняття і виконання управлінських рішень відповідають змісту і масштабам його діяльності, забезпечують управління і контроль за операціями з товарами, а також попередження та виявлення несанкціонованих дій і правопорушень.
- Підприємством вжито всіх необхідних заходів для запобігання несанкціонованому та непомітному виправленню записів у первинних облікових документах і регістрах бухгалтерського та складського обліку.
- Працівників підприємства зобов’язано (посадовими інструкціями, настановами тощо) інформувати митні органи про випадки порушення вимог податкового законодавства та законодавства України з питань митної справи.
ЗАКОНОДАВЧІ ТА НОРМАТИВНІ АКТИ, В ЯКИХ Є ВСЯ НЕОБХІДНА ІНФОРМАЦІЯ
- пп. 1 та 2, частини 1 статті 14 МКУ (Ключові особи підприємства )
- Додаток до постанови (Анкета самооцінки)
- Додаток до постанови (Порядок проведення оцінки відповідності)
- Додаток до Анкети самооцінки (Пояснення до анкети самооцінки)
- Наприклад питання 3.6.1, 3.7.1, 3.7.2 Алгоритму оцінки відповідності (Інструкції, порядки, настанови, інформаційні листи, відповідні внутрішні процедури)
- Додаток 1 до Порядку проведення митними органами оцінки (повторної оцінки) відповідності підприємства критеріям та/або умовам надання авторизації (Алгоритм оцінки відповідності)
- Розділи 3 Анкети самооцінки та Алгоритму оцінки відповідності (Правильність ведення бухгалтерського обліку, обліку комерційної та транспортної (за наявності) документації)
- Розділи 4 Анкети самооцінки та Алгоритму оцінки відповідності (Фінансовий стан підприємства)
- п.10 Порядку проведення митними органами оцінки (повторної оцінки) відповідності підприємства критеріям та/або умовам надання авторизації (Комісія з оцінки відповідності)
- Наприклад питання 3.1.1 та 3.7.1 Алгоритму оцінки відповідності (Перевірочні заходи)
- Додаток до постанови (Заява про надання авторизації на застосування спрощення)
- Додаток до постанови (Авторизація на застосування спрощення)
Детальну інформацію з питань отримання авторизації АЕО можна отримати в управлінні забезпечення митного контролю та оформлення:
- тел. <tel="+380312649622"> +38 0312 649622 </tel>(робочий час з 08:00 по 17:00)
- електронна пошта: <mail="zak.omk@customs.gov.ua"> zak.omk@customs.gov.ua </mail>
Чи корисною була інформація?Щиро вдячні за відгук