Закарпатська митниця – одна з найстаріших на заході України. Ваги їй додає і розташування – на перетині кордонів індустріально розвинених регіонів Східної та Центральної Європи. Завдяки наявності у її зоні діяльності розгалуженої транспортної мережі, прикордонної інфраструктури і потужних залізничного та автомобільного транспортного вузлів – Закарпатська митниця по праву вважається західними воротами України.
Митно-прикордонна інфраструктура на території Закарпатської області включає 19 пунктів пропуску, 18 з яких розташовані на державному кордоні з суміжними державами (Угорщиною, Словаччиною, Румунією) та 1-го пункту пропуску для повітряного сполучення, розташованого в міжнародному аеропорту «Ужгород».
★Протяжність митного кордону у зоні діяльності Закарпатської митниці становить 467 км., зокрема:
★За видами сполучення у зоні діяльності митниці функціонують:
★З них 6 пунктів пропуску для змішаного сполучення:
Історія Закарпатської митниці
А все розпочиналося зі створення Чопської митниці наказом Народного комісаріату зовнішньої торгівлі Союзу РСР № 241 від 8 вересня 1945 року. З перших днів існування митниця займала особливе місце у митній системі тодішнього Союзу. Адже вона знаходилася на стику кордонів п’яти держав: тодішнього Радянського Союзу, Польщі, Чехословаччини, Угорщини і Румунії. І тільки на польському напрямку митниця не мала прямих контактів з суміжною стороною, бо протяжність кордону складає всього три десятки кілометрів з важко доступним гірським масивом Карпат.
У перші роки діяльності на митниці працювали в основному колишні фронтовики, які прийшли після війни. До прикладу, на залізничній станції «Чоп» слідкували за збереженням вантажів, вели їх суворий облік та стежили за дотриманням законності вивезення товарів всього 7 працівників. Звичайно, через якийсь час, потужності митниці почали розширюватись: у листопаді 1945-го відкрилися митні пости «Мукачево» та «Страж», а на початку 1946-го – «Тересва» та «Чорний Ардов». Таким чином, у січні 1946 року у підпорядкуванні Чопської митниці вже були 4 митні пости, а в штаті -22 працівники.
Ці роки стали складними і цікавими для митників. До СРСР їхало чимало туристів, які намагалися вивезти з країни ювелірні вироби, радянські карбованці, історичні та культурні цінності. Траплялися і неординарні випадки. Ось цікавий факт. Якось серед особистих речей іноземних мандрівників, які поверталися додому з СРСР, чопські інспектори виявили фотоплівку та записник, у якому були зашифровані тексти… І таких випадків назбирувалося чимало.
У 1968 році відкрито відомий нині митний пост “Тиса”. Однак пасажирський потік і тоді був невеликим, оскільки в’їзд у СРСР дозволяли тільки за наявності службового паспорта та запрошення. Міжнародним, автомобільним, постійним і цілодобовим пункт пропуску «Тиса» став тільки у 1980 році. Адже тоді в Москві проходили Олімпійські ігри.
Зважаючи на значний інтелектуальний потенціал колективу Чопської митниці, у головному митному управлінні СРСР ухвалено рішення «про створення групи наукової організації праці з питань вдосконалення технології оформлення пасажирів, транспортних засобів, вантажів та несупроводжуваного багажу». Починаючи з 1972 року досвід закарпатських фахівців поширювався у всіх митницях СРСР. Це була справжня кузня митних кадрів.
Митники-ветерани пригадують, як наприкінці 80-х справжнім лихом для країни стала західна мода на твори старовини і мистецтва, які почали масово вивозити за кордон. Так, під час проведення митного огляду несупроводжуваного багажу громадянина СРСР працівники митниці виявили у годиннику 213 старовинних монет, частина з яких датувалася ХVІІ-ХVІІІ століттям. А у салоні пасажирського автобуса водій намагався вивезти через митний пост «Тиса» 30 старовинних ікон, які були заховані у спеціальних тайниках.
Довідково. За роки існування Радянського Союзу серед «трофеїв» чопських інспекторів на різних ділянках кордону були й ювелірні вироби, значні суми валюти, історичні та культурні цінності, які туристи намагалися незаконно вивезти з країни. Цікавими фактами затримань оперативниками були шпигунські записи, у яких містилась важлива інформація щодо стратегічних об’єктів СРСР.
Доба Незалежності України
1991 рік став переломним для українського суспільства. Проголошення Незалежності України дало потужний поштовх для створення нових та розбудови існуючих митних органів. Законодавчою основою організації митної справи в країні та утворення митної системи стали, зокрема, Закон «Про митну справу в Україні», ухвалений 25 червня 1991 року, Закон «Про Єдиний митний тариф» та Митний кодекс України, введені в дію впродовж 1991-1992 рр. Пріоритетом розвитку митної справи стало облаштування кордонів та суворий захист економічних інтересів.
У період становлення незалежної України митниці Закарпаття, а їх діяло у різні роки чимало – Чопська, Ужгородська, Рахівська, Дяківська, Берегівська, Виноградівська, – були одними з базових у процесі розбудови митної служби України. Саме закарпатські митники забезпечували процес митного контролю та оформлення пасажирів і вантажів через пункти пропуску, що створювалися на кордонах з Росією, Білоруссю та Молдовою, аж поки там не почали самостійно працювати підготовлені місцеві кадри.
Створення нових митних установ обумовлювалося зростанням потоку автотранспортних засобів, вантажів та пасажирів, які переміщувалися через державний кордон незалежної України, а також розширенням зв’язків з іноземними державами. Передумовою для цього стала відмова держави від монополії зовнішньої торгівлі. У зв’язку з цим, сфера діяльності митних органів розширилась на всю територію країни. Тому у складі митниць Закарпатського регіону створено спеціалізовані вантажні підрозділи, які контролювали потік вантажів через державний кордон, їх надходження на адреси учасників ЗЕД та відправлення закордонним контрагентам.
ФАКТ. До когорти найавторитетніших імен керівників митниць Закарпаття у попередні десятиліття варто віднести такі: Юрій Шляхта, Василь Майор, Валерій Борисов, Анатолій Педешко, Олег Гоя, Олександр Савенко, Йосип Штробля, Михайло Порада, Олександр Похилько, Станіслав Балуєв.
У 1994 році усі митниці, розташовані на території Закарпатської області, увійшли до складу Карпатського територіального митного управління. Сюди входили такі діючі митниці: у Закарпатській області – Чопська, Ужгородська, Виноградівська, Берегівська, Рахівська; у Івано-Франківській – одна Івано-Франківська та у Чернівецькій – дві митниці: Вадул-Сіретська і Кельменецька.
На той час у цій потужній митній установі, на 36 митних постах на кордоні з Румунією, Молдовою, Угорщиною та Словаччиною трудилося понад дві тисячі триста осіб!
У 1996 році указом Президента України створено Карпатську регіональну митницю, а в 2005 році до її складу вже входило лише три митниці – Ужгородська, Чопська та Закарпатська. У жовтні 2010 року до Чопської митниці було приєднано Ужгородську та Виноградівську «з метою оптимізації структури митних органів, розташованих на території Закарпатської області».
24 грудня 2012 року шляхом реорганізації Державної митної служби України та Державної податкової служби України у єдиний орган, згідно з Указом Президента № 141/2013, було утворено Міністерство доходів і зборів України. 20 березня 2013 року, згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 229 "Про утворення територіальних органів Міністерства доходів і зборів", було, зокрема, утворено територіальний орган Чопську митницю Міндоходів як юридичну особу публічного права.
21 травня 2014 року постановою Кабінету Міністрів України № 160 "Про утворення Державної фіскальної служби" утворено Державну фіскальну службу України як центральний орган виконавчої влади, реорганізувавши Міністерство доходів і зборів шляхом перетворення. Відповідно, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 311 "Про утворення територіальних органів Державної фіскальної служби та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України", утворено Закарпатську митницю ДФС, зоною діяльності якої було визначено територію Закарпатської області.
З урахуванням рекомендацій Міжнародного валютного фонду та завдань, визначених Середньостроковим планом пріоритетних дій Уряду до 2020 року, 18 грудня 2018 року Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 1200 "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України". Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02 жовтня 2019 року № 858 "Про утоврення територіальних органів Державної митної служби" було утворено Закарпатську митницю Держмитслужби як територіальний підрозділ Державної митної служби України та юридичну особу публічного права.
Прийняття Закону України від 14.01.2020 № 440-IX «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законів України у зв’язку з проведенням адміністративної реформи» стало законодавчою підставою для реалізації концепції єдиної юридичної особи для Держмитслужби, зокрема, можливості утворення територіальних органів Держмитслужби як відокремлених підрозділів (без статусу юридичних осіб) з необхідним обсягом повноважень.
30 вересня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв низку рішень для забезпечення функціонування Держмитслужби у форматі єдиної юридичної особи: 1) постанову Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 895 «Деякі питання територіальних органів Державної митної служби»; 2) постанову Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 924 «Про внесення змін до Положення про Державну митну службу України». З 01.07.2021 Державна митна служба України розпочала роботу у форматі єдиної юридичної особи – 26 митниць як відокремлених підрозділів Держмитслужби, серед яких почала свою роботу Закарпатська митниця як відокремлений підрозділ Держмитслужби.
Комплектування особового складу у Закарпатській митниці як відокремленому підрозділі Держмитслужби відбувалося за результатами проведення перевірочних заходів стосовно таких осіб за принципами професійності та доброчесності, із дотриманням чинного законодавства про працю та державну службу.
Так, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 916 "Про реалізацію експериментального проекту щодо тестування посадових осіб митних органів з питань кваліфікації та благонадійності", за експертної й організаційної підтримки Національного агенства України з питань державної служби, Посольства США, Представництва Міжнародної організації з Міграції в Україні та експертів Консультативної місії Європейського Союзу в Україні (EUAM), Програми Європейського Союзу з підтримки управління державними фінансами в Україні (EU4PFM), Команди підтримки реформ при Міністерстві фінансів України та Державної митної слубжи України, було проведено тестування посадових осіб Закарпатської митниці з питань кваліфікації та благонадійності. Додаткову інформацію щодо проєкту з тестування посадових осіб митних органів з питань кваліфікації та благонадійності можна знайти за посиланням:
Оновлено: 10.04.2023