Увага! Сторінка в процесі розробки...
Розширена інформація
Положеннями статті 380 Митного кодексу України (далі – Кодекс) відносно тимчасово ввезених транспортних засобів особистого користування встановлено заборони та обмеження, зокрема:
У випадках порушення будь-якого з наведених приписів, Кодексом передбачено відповідальність особи, яка допустила таке порушення. Таким чином, частиною четвертою статті 469 Кодексу визначено, що передача транспортного засобу особистого користування, тимчасово ввезеного на митну територію України чи поміщеного у митний режим транзиту, у володіння, користування або розпорядження особі, яка безпосередньо не ввозила такий транспортний засіб на митну територію України чи не поміщувала його у митний режим транзиту, за винятком випадків, коли в транспортному засобі знаходиться особа, яка безпосередньо ввозила такий транспортний засіб на митну територію України чи поміщувала його у митний режим транзиту, а так само використання такого транспортного засобу для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (станом на 01.01.2023 – 34000 грн).
У разі передачі зобов'язань за митним режимом тимчасового ввезення іншій особі, ця особа зобов'язується і вивезти транспортний засіб за межі митної території України в установлений законом строк, що можливо тільки з передачею такого транспортного засобу цій особі в управління, користування, тоді як таке суперечить нормі частини другої статті 380 Митного кодексу України.
Відповідальність за перевищення строку тимчасового ввезення товарів, у тому числі транспортних засобів особистого користування, транспортних засобів комерційного призначення або строку тимчасового вивезення товарів чи втрата транспортних засобів визначена статтею 481 Митного кодексу України.
Також слід звернути увагу, що статтею 485 Митного кодексу України встановлено відповідальність за дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів. Зокрема, встановлено, що використання товарів (у тому числі транспортні засоби особистого користування), стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв’язку з якими було надано такі пільги, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 50 до 150 відсотків несплаченої суми митних платежів.
Таким чином, у разі встановлення використання тимчасово ввезеного транспортного засобу на території України, який ввезено з умовним повним звільненням від оподаткування митними платежами, особою, яка не має права на таке звільнення, митним органом може бути складено протокол про порушення митних правил за ознаками порушень митних правил, встановлених статтею 485 Митного кодексу України.
Використання транспортного засобу особистого користування іншою особою (без відповідного дозволу митного органу на передачу права використання режиму тимчасового ввезення), окрім особи, яка такий транпсортний засіб ввезла, є використанням товарів, відносно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв'язку з якими було надано такі пільги.
Додатково зазначаємо, що у справах про притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 485 Митного кодексу України існує така правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 17.09.2019 у справі № 633/179/16-а, відповідно до якої у разі передачі права на тимчасове ввезення транспортного засобу особистого користування від громадянина-нерезидента до громадянина-резидента, останній повинен сплатити всі митні платежі, які підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.
При цьому суб'єктом, який притягується до адміністративної відповідальності за вказане правопорушення, може бути не лише власник транспортного засобу, а й особа яка використовує цей транспортний засіб.
Варто відмітити, що вчинення порушень митних правил, передбачених частиною третьою статті 469, статтею 470, частиною третьою статті 478, статтею 481 цього Кодексу, внаслідок аварії, дії обставин непереборної сили або протиправних дій третіх осіб, що підтверджується відповідними документами, а також допущення у митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, якщо такі помилки не допускаються систематично (стаття 268 цього Кодексу), не тягне за собою адміністративної відповідальності, передбаченої цим Кодексом.
З метою встановлення наявності форс-мажорних обставин у Ваших діях, внаслідок яких Вами не може бути вивезено транспортний засіб особистого користування за межі митної території України, рекомендуємо звертатися до відповідних торгово-промислових палат України, контакти яких Ви можете знайти за посиланням:
Додатково повідомляємо, що Ви вправі обрати інші способи переміщення транспортного засобу особистого користування, окрім транспортування автомобіля власним ходом. Перелік способів переміщення товарів та транспортних засобів через митний кордон України визначено статтею 186 Митного кодексу України. Наприклад, особа може замовити транспортування свого транспортного засобу у відповідних транспортних компаній, що здійснюють міжнародні вантажні перевезення.
З положеннями Митного кодексу України Ви можете ознайомитися за посиланням:
Оновлено: 03.05.2023
* Транспортні засоби особистого користування, що класифікуються за товарною позицією 8903 (плавзасоби) згідно з УКТ ЗЕД, можуть використовуватися громадянами, які ввезли їх в Україну, а також громадянами-резидентами та громадянами-нерезидентами, які мають належний дозвіл користувача права на тимчасове ввезення, за умови використання транспортного засобу від імені і згідно з інструкціями користувача права на тимчасове ввезення.